Turtips vinter på Finsehytta

Finse er et perfekt sted for skiturer. Her kan man både gå fra hytte til hytte, eller ta dagsturer i området. Snøen ligger vanligvis til slutten av mai. Det er kvistede løyper i retning de andre hyttene i området, som Geiterygghytta, Krækkja og Hallingskeid.

Publisert: 09. oktober 2023
Artikkel

Et vintereldorado

Finse er ikke bare et paradis for fjellskientusiaster, også kiting og skiseilingg er en populær aktivitet i vintersesongen. Det har også blitt populært med toppturer på randoneeski og turer til Hardangerjøkulen. Hytta ligger også som et av punktene på MASSIV turen. Eller om du ønsker en uforglemmelig opplevelse i fjellet, sjekk ut DNT sine arrangerte turer som er innom Finsehytta.

For de som ikke er interessert i skigåing, kan en tur med truger anbefales. Det er også fint å sitte inne eller i hytteveggen og nyte en kopp kakao til en fantastisk utsikt. Vi låner også vekk akebrett om du vil prøve deg i bakkene, ellers er det ofte mulig å ta trekket til topps på Jomfrunuten og stå på alpint.

Dagsturer fra hytte

Tur til Appelsinhytta

Ved foten av Hardangerjøkulen ligger Appelsinhytta. På en godværsdag er det perfekt å sitte i hytteveggen og spise nisten og drikke kakao i solskinnet.

Se hytta på ut.no

Klemsburunden

På Klemsbu er det enkel servering i helgene i vintersesongen. Ellers er hytta låst, og det er ikke mulig å gå inn. Det er ca. 5 km til Klemsbu, og hele runden er på ca. 15 km.

Se hytta på ut.no

Jøkulrunden

Denne turen er for mer erfarne skigåere. Husk å tilpass turen etter vær og forhold. Dette er en tur for dager med godt vær. Turen blir vanligvis kvistet litt ut i vintersesongen når snøforholdene tillater det.

Tips til skiturer fra hytte til hytte

Finsehytta er et perfekt utgangspunkt om du ønsker å gå fra hytte til hytte. Enten du ønsker å gå en rundtur eller gå over vidda, finner du en rekke turer som starter på Finsehytta.

Skiutleie

Vi har dessverre ikke ski- eller utstyrsutleie. Alle må ha med eget utstyr. Vi har heller ikke reservedeler etc.